Catatan

Tunjukkan catatan dari Julai, 2009

Muffin Kurma

Imej
Guna resepi Kim's Moist Muffin. Ubahsuai sikit untuk jadikan Muffin Kurma.

MUFFIN KURMA
Bahan A
1 1/2 cawan tepung gandum
3 sudu kecil baking powder
garam
1/2 cawan gula halus( boleh kurangkan lagi sebab kurma pun dah manis )
1 cawan kurma yg dihiris halus
sedikit badam cincang

Bahan B
1/4 cawan minyak
1 cawan buttermilk (susu + air perahan limau nipis )
1 egg, lightly beaten
1 teaspoon vanilla extract

Method
Preheat oven to 190°C. ( Api atas dan bawah )
Grease muffin tins or use liners.
Mix all dry ingredients(bahan A) together and make a well.
Mix all wet ingredients(bahan B) together and pour into the well.
Mix well until just combined.
Place in tins and bake for 15-20 minutes or until lightly browned.


Kuah Pecal Segera

Imej
Dulu biasa beli kat kedai kuah pecal yg instant ni. Haritu agak rajin so cuba buat sendiri plak. Guna resepi yg biasa Maisya gunakan. Resepi ada kat sini : KUAH PECAL . Cuma ubah sikit cara nak buatnya. Sukatan tak de la...main agak-agak je.


KUAH PECAL SEGERA
Kacang tanah( disangai dan dikisar )
Udang kering, basuh dan goreng hingga garing
Belacan(optional, maisya selalu tak letak), digoreng sebentar
Bawang merah( dihiris nipis ), digoreng hingga garing
Cili kering( dipotong-potong anggaran 1 inci), basuh dan goreng sebentar
Gula
Garam

1.Kisar semua bahan yg dah digoreng tadi (bawang, belacan, udang kering, cili kering) bersama-sama gula dan garam hingga halus. (Bahan yg dah digoreng tu seeloknya dibiarkan sejuk dahulu barulah dikisar ye)
2.Campurkan bahan kisar dengan kacang yg dah dikisar, gaul rata.
3.Bolehlah dibahagi-bahagikan dan dibungkus dalam plastik kecil dan disimpan dalam peti sejuk.

Cara guna:
Campurkan kuah segera ni dengan air & air asam jawa secukupnya dan masak sebentar hingga…

Bengkang Tepung

Imej
BENGKANG TEPUNG
Posted by Ida on July 20, 2008
http://1001resepi.com/?p=1050

Ingredients
2 eggs
2 cups coconut milk(maisya guna 1 kotak santan Ayam Brands + air secukupnya)
1 cup plain flour
1/3 cup corn flour(maisya guna tepung kastad)
1/2 cup sugar
1/2 teaspoon salt
2-3 drops green food colouring(maisya tambah juga pandan paste)

Directions
Mix all ingredients in blender/mixer and blend/mix until smooth.
Pour batter into greased baking tin and bake in preheated oven for 30 to 45 minutes at 200C
*Maisya bakar guna acuan bengkang kat atas dapur gas, lebih kurang sejam dengan api yg kecil.