Catatan

Tunjukkan catatan dari Februari, 2010

Tortilla

Imej
Hasilnya lembut tapi next time kena kurangkan sukatan baking powder...agak kuat bau dan rasa baking powder tu.




Intinya cuma ayam goreng tom yam( ayamas ) yg dah dipotong kecil-kecil gaul dengan timun dadu, bwg besar dadu, kentang rebus dadu,kobis hiris, mayonis, sos cili, gula dan garam.

Flour Tortillas
http://ohboykarencooks.blogspot.com/2009/02/review-foods-and-flavors-of-san-antonio.html
3 cups all-purpose flour
3 tsp baking powder
1 tsp salt
4 T vegetable oil
1 cup warm water

Sift the flour, baking powder and salt into a large mixing bowl. Add the vegetable oil and water. Mix with your fingers until well blended.

Turn the mixture out onto a floured surface and knead for 3 to 5 minutes or until the dough is soft and no longer sticky. Cover with a damp kitchen towel and set aside for 20 to 30 minutes.

Divide the dough into 18 balls about 1-1/2 inches in diamter. Keep them covered with a damp cloth.

Roll out each ball on a floured surface with a rolling pin into a circle about 6 inches in diamet…

Banana Crumble

Imej
Dah selalu tgk orang buat Apple Crumble, kali ni kita try Banana Crumble plak.....makan dgn aiskrim...mmmm....sedap!


BANANA CRUMBLE
http://heartandhearth.blogspot.com/2008/08/banana-crumble.html

For the bananas:

1 bunch plantain bananas (around 16- 18 large pieces), sliced
1 C sugar
1 C water

1. Boil water and sugar together in a pot.

2. When the mixture boils, add in the sliced bananas. Boil and simmer until bananas are tender.

3. Arrange in a baking pan. (or disposable foil pan)

For the crumble:

1 C all-purpose flour
1/2 C quick-cooking oats (maisya guna nestum)
1/2 C sugar (maisya guna soft brown sugar)
1/2 C butter, softened
sprinkle of nutmeg and cinnamon, optional

1. Preheat oven. In a bowl, mix together flour, oats, sugar and a sprinkle of cinnamon and nutmeg.

2. With a pastry cutter or two forks, cut the softened butter into the flour mixture until it resembles coarse crumbs. Top over the prepared bananas.

3. Bake for 20 to 30 minutes in the preheated oven or until top is lightly browned.

4. Ser…

Ayam Mayonis

Imej
Saja mencuba resepi yang lain dari yang lain.


AYAM MAYONIS

http://kacip.blogspot.com/2009/04/ayam-mayonis.html

Bahan-bahan :-
600 gm daging ayam, dipotong kecil

Dimayang/
1 labu bawang besar
4 ulas bawang putih
3 cm halia

4 sdb cili kisar
2 sdb mayonis
2 sdb sos cili (maisya letak sos tomato)
1 sdb serbuk lada hitam(tak letak)
2 tangkai daun ketumbar, dihiris 2 cm(tak letak)
3/4 cwn air
garam dan gula secukup rasa
*maisya tambah bunga lawang, bunga cengkih, pelaga semasa menumis
*maisya tambah serbuk badam pada langkah ke3

Cara-cara :-
1. Ayam yang telah dibersihkan dilumur garam dan serbuk kunyit lalu digoreng sehingga masak. Tidak perlu sampai garing. Sekadar empuk dan masak sudah mencukupi.
2. Keluarkan lebihan minyak menggoreng tadi dan tinggalkan sedikit untuk menumis. Tumis cili kisar hingga masak dan pecah minyak. Kemudian masukkan bahan-bahan yang dimayang kemudian kacau sehingga rata.
3. Masukkan air, serbuk lada hitam, garam, dan gula [anggaran 1 sdb] kemudian kacau lagi.
4. Masukkan ayam yang te…

Kurma Ayam

Imej
Sedikit kelainan dari yang biasa Maisya buat sebab ada tambah jus limau nipis. Maisya perahkan jus limau kepada santan.

Kurma Ayam
Sumber : Hanieliza

Bahan-Bahan:
1 ekor ayam/ (dibersihkan & dipotong kecil)
5 s/b rempah kurma ayam/daging [bancuh dgn sikit air]
3 b iji kentang [belah 4]
1 labu bawang besar [belah 4]
1 biji buah tomato
2 biji lada hijau [belah 2]
2 cawan santan pekat [1 biji kelapa]
1 biji limau nipis [ambil jusnya]
2 s/b majerin
minyak
garam

Bahan tumbuk
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 cm halia

Cara

Panaskan minyak dan majerin . Tumiskan bahan tumbuk sehingga wangi. Kacau rata dan biarkan naik minyak.
Masukkan rempah kurma dan kacau rata sehingga naik minyak semula.
Masukkan santan dan kacau rata. Biarkan mendidih.
Masukkan ayam dan kentang. Biarkan mendidih dan agak pekat.
Masukkan garam dan jus limau. Perlahankan api.
Masukkan cili hijau, bawang besar dan tomato yg telah dibelahkan dan biarkan sehingga naik minyak semula dan pekat.
Hidangkan dengan nasi atau roti.

Kaswi

Imej
Resepi kaswi yg ada kelainan sebab ada tambah kicap...sgt puas hati dgn resepi ni. Kuih maisya tak berapa gelap sgt warnanya sebab gula merah tak cukup.


KASWI
http://mamawandiha.fotopages.com/?entry=1911380

Bahan2
1 1/2 cawan gula merah
5 cawan air
2 sudu besar gula pasir (jika perlu... kalau tak suka manis2 sgt tak perlu tambah)
3 cawan tepong gandum
2 sudu besar tepong ubi
1/2 sudu kecil kapur sirih/kapur makan (bancuh dengan suku cawan air & tapis semasa nk masukkan dlm bancuhan)
3 sudu besar kicap manis (utk menaikkan rasa lemak & memberikan warna yg lebih gelap)

Bahan2 Lain
Kelapa parut putih secukupnya
Garam halus secukupnya.. ~ digaul bersama kelapa diatas kemudian dikukus sebentar

Cara2 Menyediakan
1. Ambil 2 cawan air (dari 5 cwn air tadi) & campurkan dengan gula merah lalu dimasak sehingga gula merah hancur. Padamkan api & masukkan baki air yg 3 cawan tadi (supaya air gula menjadi suam). Sementara tu panaskan periuk pengukus dengan air secukupnya.
2. Masukkan tepong gandum …

Kuih Bom Pisang

Imej
KUIH BOM PISANG
resepi oleh Chef Norzailina @ Alaf21

600 g pisang ranum
1 biji telur
120 ml susu segar/santan
60-70 g gula pasir
210-230 g tepung gandum
1 camca teh soda bikarbonat
sedikit garam
minyak utk menggoreng

Lecek pisang kemudian masukkan telur, susu dan gula. Ayak tepung, soda dan garam ke dalam adunan. Kacau rata. Adunan hendaklah agak keras; jika lembik, bentuknya tidak akan bulat. Biar adunan selama 2 jam kemudian barulah dibentukkan bulat dan digoreng di dalam minyak yg panas hingga keemasan. Toskan minyaknya.

Nota:
Sukatan tepung bergantung pada kelembapan pisang kerana pisang yg terlalu ranum memerlukan tepung yg lebih.

Pizza

Imej
Selalunya buat base pizza ni guna resepi donut Suria je, kali ni guna resepi dari kak Noor. Dalam resepi kena bakar dulu base tu separuh masak baru letak topping tapi maisya bakar je sekali harung base dan toppingnya. Maisya tak letak cheese pun, cuma tuangkan mayonis kat atasnya. Buat 2 jenis topping, satu tu tuna mayonis dan satu lagi daging kisar dengan sos tomato.



PIZZA BASE( base ni jenis yg lembut)
Menghasilkan 2 keping pizza base bersaiz 9 inci
resepi sumbangan Noormasri di FNR

350 g tepung roti (strong white bread flour)
1 sudu kecil garam (paras rata)
3 g (1/2 sudu besar) yis kering segera (easy blend dried yeast)
225 ml air suam
1 sudu besar minyak zaitun - boleh ganti dgn minyak masak jika suka

Cara membuat:

Gaulkan tepung bersama yis di dalam mangkuk adunan.
Larutkan garam dalam air.
Tuangkan air dan minyak zaitun ke dlm mangkuk, gaul adunan sekata
Uli adunan diatas tempat permukaan yg di tabur dgn sedikit tepung sehingga licin dan tidak melekat
Bulatkan doh tersebut, simpan di dalam ma…