Daging Empal

Resepi ni dipost oleh seorang forumer di forum cari. Tengok gambar dia terus berkenan...untuk tengok gambar rupa sebenar lauk ni boleh klik kat link pada resepi bawah ni. Maisya punya gambar ni lain sikit rupa dengan yg asal..he..he..daging tu maisya ketuk sampai nipis dengan lesung je( senang anak-anak nak gigit..he.he..tapi still liat jugak..hu...hu..hu...lain kali kena rebus lama sikit dlm pressure cooker!). Gula melaka takde so letak je gula biasa, tu yg tak berapa gelap warnanya....dan daging tu sebenarnya dah perap dengan serbuk kunyit sebab asalnya nak buat resepi lain tapi teringat plak kat resepi ni. Sambal pun tak buat....Anyway, sangat sedap!


Daging Empal dan Sambal Padang
http://arena184.blogspot.com/2010/03/daging-empal-dan-sambal-padang.html


Bahan-bahan:-
1kg daging
2 sudu besar ketumbar - tumbuk halus
1 cawan setengah air asam
5 ulas bawang putih - tumbuk halus
1/3 cawan gula melaka - tumbuk halus
Garam secukup rasa
Serbuk perasa daging/ayam Maggie( maisya tak letak )

Cara-cara:-

Rebus daging hingga empuk. Sambil tu tumbuk serbuk ketumbar hingga halus,kemudian tumbuk gula melaka and finally bawang putih sekali. Dalam satu mangkuk, masukkan bahan-bahan yang ditumbuk tadi, air asam, garam, dan serbuk perasa Maggie. Gaul sebati dan ketepikan.

Setelah daging lembut/empuk, potong nipis dan lebar-lebar kemudian ketuk dengan pengetuk daging(guna bahagian yang tajam-tajam tu). Lepas tu celup daging yang diketuk ke dalam ramuan tadi dan perap di bekas lain selama setengah jam atau satu jam.

Panaskan sedikit minyak dalam kuali, dan goreng daging yang diperap tadi. Masa goreng tu kasi hangus-hangus skit baru sedap. Minyak tak perlu banyak, lebih kurang 3-4 sudu besar saja. Done.

TIPS: Tak perlu goreng lama, bila dah hangus skit-skit tu boleh angkat, lagipun daging ni dah direbus. Saya goreng 4-5 minit jer.

Untuk sambal padang, ada yang merah dan ada yang hijau.

Sambal Padang (Merah)

Bahan-bahan:-
Cili merah - belah dua dan buang bijinya
Bawang merah
Tomato
Garam
Gula

Cara-cara:-

Tumbuk kasar cili merah, tomato dan bawang. Kemudian panaskan minyak dalam kuali dan tumis bahan tumbuk tadi.

Perasakan dengan garam dan gula. Masak dengan api perlahan supaya warna sambal tak jadi gelap. Masak hingga naik minyak.

TIPS: Sambal padang ni biasanya rasa manis dan masin tu tak terlalu ketara. So pandai-pandai adjust kasi cukup rasa.

Ulasan