Ayam

Nie update sekali harung je segala resepi berkaitan ayam yg maisya belum letak kat blog ni. Byk rupanya yg dok terperap dlm pc ni.

Jumpa resepi ni di FNR tapi asalnya diambil dari FP MamaFaMi dan MamaFaMi plak ambil dari FP kak Tun....jauh berjalan resepi ni...he..he..maisya memang suka ayam goreng yg ada rempah-rempah ni.


AYAM GORENG MARSALA (MAMAK)
http://boxhousestudio.fotopages.com/?entry=1420011

Bahan A:
Ayam 12 ketui

Bahan B: (kisar)
Bawang putih 5 ulas
Halia 2cm
Bawang Merah 2 ulas
Cili Hijau 5 batang

Bahan C:
Rempah kari 4 tsp
Jintan Manis 1 tsp (serbuk)
Jintan putih 1 tsp (serbuk)
Lada sulah 1 tsp
Kunyit serbuk 1 tsp
Rempah beryani 1 tsp
Pewarna kuning 1/2 tsp
Pewarna merah 1/2 tsp
Garam 1 tsp

Bahan D:
Tepung beras 2 tbsp

Bahan E : (goreng)
Daun kari 10 tangkai
Bawang besar 2 biji

Cara Menyediakannya :
Perap ayam dengan bahan-bahan B, C dan D
Goreng ayam hingga masak dan hias dengan bahan E






Nie ayam utk set nasi ayam. Maisya bakar dlm oven jer ayam ni...malas nak goreng sebab kena guna byk minyak! Air rebusan ayam tu guna utk masak nasi....nie versi malas, tak payah nak tumis bwg etc yg lain plak...masak je trus air rebusan ayam tu dgn beras, tambah le garam sikit...lebihan air rebusan ayam tu plak barulah tambah sikit bwg merah dan bwg putih yg dah digoreng ( tuang sekali dgn minyak gorengannya ) utk dijadikan sup...tambah le garam, daun sup, daun bwg. Dah siap satu set nasi ayam. Sos cili tu maisya buat ikut resepi mak maisya; kisar cili hidup, bwg merah, bwg putih, gula & garam jer.



AYAM GORENG MADU
http://perantaukitchen.fotopages.com/?entry=1503353

1 ekor ayam
3 sudu besar madu
4 sudu besar sos tiram
3 sudu besar kicap
1 sudu besar minyak bijan
air untuk rebus secukupnya
minyak untuk menumis

Untuk dikisar
1 ibu jari halia
1 bawang besar
2 ulas bawang putih

Cara untuk Ayam Goreng Madu
Bersihkan ayam dan jangan dipotong biarkan ia seekor. Panaskan minyak dalam periuk dan tumis bahan yang telah dikisar sehingga naik bau. Kemudian tuangkan air, dan biarkan ia mendidih. Kemudian masukkan ayam dan direbus hingga ia masak. Kalau nak tahu ayam sudah masak atau belum cucuk pehanya dan sekiranya tidak ada darah angkat ayam dan toskan airnya. Campurkan madu, sos tiram, kicap dan minyak bijan. Sapukan rata pada ayam yang telah direbus itu. Perap untuk 1 - 2 jam. Panaskan minyak secukupnya untuk goreng ayam, minyak mestilah banyak. Goreng ayam hingga kulitnya garing. Jangan goreng ayam terlalu lama sekadar untuk garingkan kulitnya. Angkat dan toskan minyaknya. Itulah rahsia ayam yang isinya lembut didalam dan mendapat kulit yang garing.



Nie resepi favourite maisya sebab bahan dan cara nak buatnya mudah. Rasa dia memang sedap...tapi kalau sesapa yg tak suka bwg putih tu maybe tak sesuai le resepi ni.



AYAM BAWANG PUTIH

Resepi dari cendawan_liar di FNR

Bahan A
1 sudu sos tiram
sedikit serbuk perasa(optional)
1 sudu tepung jagung

Bahan B
10 ulas bawang putih( hiris)
2/3 sudu sos tiram
1/2 sudu gula
sedikit air
2 sudu butter
5 keping kepak ayam potong sederhana - Gaul dengan bahan A-goreng kekuningan

Cara-cara
1.Cairkan butter dalam kuali
2.Masukkan bawang putih yang dihiris- goreng hingga sedikit kekuningan
3.Masukkan sos tiram, gula -kacau
4. Masukkan ayam yang telah digoreng
5.Kacau rata
6.Boleh tambah apa saja yang kita suka seperti cili benggala dll






POPCORN CHICKEN (JUST LIKE KFC!!)
submitted by naomi at
http://www.cooks.com/rec/view/0,1739,134177-254193,00.html

1 egg
1 cup white flour
1 tsp Cajun seasoning -maisya guna serbuk kari je
2 small boneless chicken breasts
3/4 cups vegetable oil (or any other frying oil)
2 paper towels

Mix flour and Cajun seasoning in small mixing bowl.
In separate bowl, beat egg.

Cut chicken breasts in small pieces ranging anywhere from about a 1/2 inch to 1 1/2 inch in size, depending on how crispy you want (smaller=crispier).

Pour oil into a small skillet and place on a medium heat.

Dip pieces of chicken into egg, being sure they are fully covered.

Drop the chicken, piece by piece into the flour mixture, fully coating the chicken.

Test to be sure that the oil is ready by dropping a little glob of batter into the oil. If it sizzles and fries, it's ready! Now, slide the chicken into the skillet, easily and slowly to be sure the oil doesn't splatter all over you. Do this as quickly as possible. After about 3-4 minutes, flip the pieces over (pieces should be colored a light golden brown).

When chicken is finished, scoop it out draining as much oil as possible into the pan for more chicken and place it on a plate with the two paper towels lining the bottom.

This will catch and drain the excess oil so your chicken is super crunchy.



KUNG PAO CHICKEN

resepi dari cranko21 di FNR

Bahan A
600 gm isi ayam - potong dadu
tepung jagung
garam

- isi ayam disalutkan sedikit garam dan tepung jagung - then goreng dan toskan.

Bahan B
100 gm kacang gajus - goreng dan toskan minyak
30 gm lada kering - pilih yg lebar2 dan potong dlm 1 - 1.5 inchi panjang
2 biji bawang besar (kuning) - potong dadu besar2
4 ulas bawang putih - ditumbuk halus
2 inci halia - ditumbuk halus
1 biji lada bangala hijau- potong lebar2 sediikit
3 sdm sos tiram
2 sdm cili sos
1/4 cwn air
minyak tuk menumis
garam - kalau perlu

Cara
Panaskan sedikit minyak dlm kuali
Goreng lada kering hingga garing dak ketepikan
Tumis halia dan bawang putih hingga garing dan masukkan bawang besar.
Masukkan lada bangala, isi ayam dan sos tiram dan cili sos dan sedikit air.
Biakan kering masukkan kacang gajus, kacau dan matikan api




AYAM MASAK ROS

resepi dari NINOZ di FNR

1 ayam - dipotong kecil
4-5 btg serai - dititik
1 mug santan [nak ganti dgn susu cair pun boleh gak]
1 tin kecil tomato puree
kacang peas

dikisar halus2:
sedikit halia
1-2 bawang besar
3 ulas bwg putih
5 cili merah
10 cili kering - seeded n direndam [kalau nak pedas bleh taruk lebih2]

panaskan minyak, pastu tumiskan bahan kisar hingga wangi..then masukkan tomato puree..kacau seketika then masukkan serai n ayam
tambahkan air sket jika perlu..
agak2 ayam tu dah dekat nak empuk..masukkan santan
kacau sekali-sekala jgn bagi santan pecah..
bila ayam dah cukup empuk..boleh masukkan kacang peas then tutup api
hidangkan bersama taburan bawang goreng n hirisan daun limau purut




CHILLI CHICKEN (PAKISTANI STYLE)

Source: Fauzia website

INGREDIENTS
1 kg or 2.2 lbs. of Chicken Thigh Fillet (cut in pieces)
4 Onions (finely sliced)
3 cloves of Garlic (Lasan) (crushed)
1 tbsp. of Ginger (Adrak) (finely chopped)
3 tbsp. of Roasted Almonds (Baadaam) (slivered)
2 tsp. of Cardamom Pods (Choti Ilaichi)
4 Cloves
1 tbsp. of Cinnamon
1 tsp. of Black Pepper (Kaali Mirch)
1 tsp. of Red Chilli Powder (Pisi Lal Mirch)
1 tsp. of Salt
1/4 tsp. of Saffron (Zafran)
2 cup of Coconut Cream
2 cups of Plain Yogurt
125 grams of Butter or Clarified Butter (Ghee)


DIRECTIONS

1) Fry the cinnamon, cardamom pods, black pepper, and cloves. Add garlic and ginger and cook for 5-8 minutes stirring continuously to prevent from burning.

2) Toss through the chicken and cook for a further 5 minutes. Combine the red chilli powder, plain yogurt, salt, and saffron and add to the chicken. Cook until tender.

3) Add the coconut cream and almonds and cook for a further 5 minutes to allow the sauce to reduce.




PERTAL AYAM
-resepi dari SENORITA di FNR

1/2 ekor ayam - potong kecil-kecil & digaul dgn garam, kunyit- goreng

Bahan A(dikisar)
2 sudu besar cili kisar
3-4 ulas bawang merah
3-4 ulas bawang putih
2 cm halia

Bahan B
1/2 sudu kecil jintan kasar
1/2 sudu kecil biji sawi
1 tangkai daun kari

Bahan C
2 sudu besar susu cair
2 sudu besar kicap pekat
Air secukupnya
Air asam jawa secukup rasa

Garam, gula serta serbuk lada hitam
1 biji bwg besar -potong 6
2-3 biji kentang- potong dan goreng
daun ketumbar- hiris halus

Tumis bahan A&B hingga garing dan wangi. Tambahkan sedikit air.
Kecilkan api dan masukkan bahan-bahan C.
Tambah garam, gula dan serbuk lada hitam.
Masukkan ayam goreng,bwg besar serta kentang goreng. Kacau hingga sebati.
Padamkan api, taburkan daun ketumbar.






CHICKEN NUGGETS

From :Diana Rattray

INGREDIENTS:
1 pound boneless chicken tenders
vegetable oil for deep frying
1/3 cup all-purpose flour
1/4 teaspoon salt
1 1/2 teaspoons vinegar
1/4 teaspoon baking soda
1/3 cup water

PREPARATION:
Cut chicken into nugget-size pieces, about 1x1/2-inch. Put oil in deep fryer
Mix flour with salt in a small bowl.
Mix vinegar with baking soda.
Add vinegar mixture and water to the flour mixture; beat until smooth.
Dip chicken pieces into batter; allow excess batter to drip off into the bowl.
Fry chicken nuggets, 4 to 6 at a time, until golden brown, or about 4 minutes for each batch.

Ulasan

umeboshi berkata…
k.maisya..kiter sekeluarga pun suka mkn ayam grg berempah. mm.. sedap nye nengok ayam grg tuh. ehhe..
Maisya berkata…
noora,
memang sedap kalau goreng campur rempah-rempah ni
MyLilBundle berkata…
salam kak...
br bape ari x mai berderet2 dah menu dia..kine telek satu2..pelbagai resepi ayam panggang ader...sume sedap2 belaka nampak..ikshhh tingin2...
Maisya berkata…
shima,
tu gambar-gambar dari tahun lepas pun ada tu...ni kes malas nak update kat blog ler...nie pun ada lagi yg blom letak sebab nak kena korek resepinya dulu, ntah kemana-mana dah perginya.
soulha,cairo berkata…
Sedap betoi tengok ayam goreng madu tu..bila nk try nie asyik Q jer..nak buat itu ini..tp hubby sue tk suka sngt masak bakar2 tkder kuah nie..kecuali nasi yam tkper..tu cuak sngt nk try ayam golek2 nie.
Bal aka Zai berkata…
wah..mcm2 ayam
Maisya berkata…
sue,
hubby akak pun mesti nak makan nasi kena ada kuah...so kalau buat ayam goreng/bakar, lauk sayur tu kenalah yg berkuah.

bal,
ye...macam-macam ada
Mamafami berkata…
Aaayam...bermacam aayamm... ahaks.. Rajin betullah Maisya mencuba resepi...
Maisya berkata…
mama,
tq le sudi jenguk lagi ke sini...byk jugak resepi dari fp mama yg maisya cuba.
Ayu Razali berkata…
Bestnya....mcm2 resepi ayam ada
Ayu Razali berkata…
Bestnya....mcm2 resepi ayam ada